vild purjolök

Bästa löken växer vilt

Nu i vintertid dyker de upp längs havet i vår by. Vild purjolök alltså. Doftar och smakar fantastiskt. Lite sötare än den vi köper i affären. Vilken känsla det är att vandra ut en morgon med en kasse och en liten kniv. Och att komma hem tillbaka med kassen fylld.

Fast denna purjo växer för högt upp!

Går lättare att plocka i dikena!

Ska få växa på sig lite till

Den mesta purjolöken har vi skurit i strimlor och fryst. Blir kalas till många soppor och gratänger framöver. Har ni testat den här gratängen? Om inte, väl värd att prova!

Purjolöksgratäng för 4

5 potatisar, flera purjolökar (efter behag), 1 paket bacon, olivolja, 1 tsk salt, lite paprikapulver, 2 dl grädde, riven ost

Skala och skiva potatisen. Skär purjolöken i ringar och baconet i breda strimlor. Varva potatis, purjo och bacon i en smord, eldfast form. Krydda mellan lagren. Klicka på lite smör och häll över grädden.Riven ost överst.Grädda lådan i ugnen tills potatisen känns mjuk. Servera med tomatskivor och klippt persilja. Och kanske lite extra bacon.

Helt ok lunch en kulen vinterdag!

11 tankar på “vild purjolök

  1. Det receptet snodde jag direkt, verkar enkelt och gott. Tack !
    Här har vi inga vilda växter för tillfället, bara vild snö !

  2. Så häftigt! Här i trädgården har jag en massa brännässlor som jag gör soppa av, och sen mot hösten tar fröna och torkar och blir pigg av framåt vintern.

    När jag hade elever från Turkiet för många år sen, lärde de mig att det växer ramslök utmed vägrenarna i Sverige – men att plocka nåt utmed vägarna bär mig emot.

    • Hej Marianne, brännässlor har vi också just nu på vintern! Men dem ratar vi. Låter intressant att torka och äta som vitaminer! Vi skulle inte heller plocka några lökar längs en väg. Purjolökarna växer lite vid sidan av och upp på bergskanterna. Härligt är det med allt det vilda!

Lämna en kommentar